Waarom een adviesbureau gezondheidszorg? De gezondheidszorg is een dynamisch en complex geheel waarbij vele partijen betrokken zijn, die in verschillende lijnen direct of indirect met elkaar verbonden zijn en ieder hun eigen belangen behartigen. Het hoofddoel blijft uiteraard de patiënt de beste gezondheidszorg te bieden, maar tegelijkertijd spelen de organisatie en de belangen eromheen een belangrijke rol. De vele partijen en belangen vergen een uitstekende organisatie van zorginstellingen. Zelf beschikt een zorginstelling vooral over kennis van de zorg zelf, maar heeft niet altijd de tijd en/of kennis om een organisatie in goede banen te leiden.
Specialisaties adviesbureau gezondheidszorg
Waar een gezondheidsinstelling veel kennis bezit op medisch gebied, hebben adviesbureaus gezondheidszorg vooral veel kennis in huis over de gezondheidszorg als branche. Daarnaast beschikken zij over een groot netwerk van belanghebbenden in de gezondheidszorg, waardoor snel de juiste persoon benaderd kan worden. Adviesbureaus gezondheidszorg bieden advies en ondersteuning bij strategische en beleidsvraagstukken, gespecialiseerde branchekennis en voeren analyses uit. Enkele specialisaties van een adviesbureau gezondheidszorg:
- Advies en ondersteuning bij strategische en beleidsvraagstukken
- Bekostigingsvraagstukken
- Financiële analyses van producten en diensten
- Kwalitatieve en kwantitatieve analyses
- Organiseren van meetings
- Resultaatverbetering en organisatieverandering
- Strategievorming
- Samenwerking en fusie
- Training van kennis en organisatiedoelen
- Veranderingen doorvoeren
Vaak treden adviesbureaus gezondheidszorg op als interim bij gezondheidsinstellingen, zijn een tijd lang nauw betrokken en vertrekken weer als de gezondheidsinstelling op de goede rit zit.
Klanten adviesbureau gezondheidszorg
Klanten van adviesbureaus gezondheidszorg zijn belanghebbenden als zorgaanbieders, zorgverzekeraars, farmaceuten en (rijks)overheid. Daarnaast moeten ook andere belanghebbenden als vakbonden die de patiëntenbelangen behartigen tevreden gehouden worden. Het einddoel is altijd zoeken naar passende oplossingen voor de opdrachtgever – met inachtneming van de menselijke belangen – die ook standhouden nadat het adviesbureau gezondheidszorg is vertrokken.