Elk kind, elke mens is uniek.
Een opmerking met het karakter van een opendeur, denken we.
Overigens zijn we ons daar lang niet altijd expliciet van bewust.
In ons dagelijks leven maken we dikwijls gebruik van al die unieke mensen om ons heen.
Mensen met uiteenlopende goede eigenschappen, kennis en vaardigheden brengen we voortdurend
bijeen om in velerlei opzichten te bouwen aan onze wereld; een wereld waarin ruimte is voor elkaar,
waarin we een gelukkig mens kunnen en mogen zijn.
P.F.M. Meuwese
Kerndocument Daltonschool Valkenheuvel.
Op 3 oktober 2007 heeft het team van de Valkenheuvel unaniem besloten dat de
onderwijskundige ontwikkeling van de school gericht zullen worden op het Daltonconcept.
De teamleden hebben dit besluit genomen op basis van de hieronder geformuleerde
voorwaarden en aandachtspunten.
Deze voorwaarden en aandachtspunten zullen richting geven aan het onderwijskundige
proces op de Valkenheuvel.
Gedurende het invoeringstraject zal dit document minimaal 1 x per jaar in de
teamvergadering besproken worden om vast te stellen of nog steeds aan de voorwaarden
en aandachtspunten wordt voldaan.
We hebben onderscheid gemaakt in de ondersteuning en in de opleiding. Onder de
ondersteuning verstaan we de interne en externe begeleiding van het team in het proces
naar Dalton. Die begeleiding is gericht op de schoolontwikkeling. Onder de opleiding
verstaan we de scholing van de leerkrachten die gericht is op het behalen van het
individuele Daltoncertificaat.
Voorwaarden en aandachtspunten
• De externe ondersteuning en de opleiding van de leerkrachten vindt op maat plaats.
• De tijdsinvestering voor ondersteuning en opleiding wordt jaarlijks in beeld
gebracht. De uren deskundigheidsbevordering vanuit de normjaartaak worden
daarvoor ingezet.
• Het ontwikkelingstraject naar Dalton heeft alleen kans van slagen als de veiligheid
en het onderlinge vertrouwen in het team groot is. Er zal gedurende het schooljaar
regelmatig aandacht besteed worden aan teambuilding en aan feedback geven en
krijgen.
• Dalton wordt ingevoerd met behoud van de kennis en vaardigheden van coöperatief
leren.
• Teamleden en schoolleiding zorgen voor voldoende wederzijdse waardering.
• Er blijft binnen de school ruimte voor klassikale lessen.
• De doorgaande lijn en met elkaar afgesproken uniformiteit wordt zorgvuldig
bewaakt.
• In de school blijft vooralsnog tijd en ruimte beschikbaar voor remedial teaching van
kinderen met complexe problemen.
• De invoering van Dalton geschiedt aan de hand van een meerjaren plan dat
uitgewerkt wordt in jaarlijkse stappenplannen.
• Het jaarplan wordt jaarlijks in het team geëvalueerd en de resultaten van die
evaluatie worden vermeld in het schooljaarverslag. De evaluatie vormt de basis
voor het volgende jaarplan.
• Binnen het ontwikkelingsproces naar Dalton blijft de mogelijkheid open om ons te
laten inspireren door ‘andere onderwijskundige ontwikkelingen’.
Roomskatholieke Basisschool De Valkenheuvel
Jagerspad 4
Driebergen-Rijsenburg
(Utrecht)
Trefwoorden: Scholen, Primair, onderwijs, Basisonderwijs, Utrecht, Romms, Katholiek, onderwijs, Vernieuwing, Dalton
Rubrieken: Scholen Primair Onderwijs