Het gebouw Het gebouw van RK Montessorischool Noordwijk is tijdelijk. In de wijk ' Boechorst’ wordt een nieuw gebouw neergezet wat meerdere functies zal bevatten. De bedoeling is dat er een buitenschoolse opvang, peuteropvang en ook ruimte voor wijkactiviteiten in gehuisvest wordt. |
Bovenop het gebouw zullen ook starterswoningen komen. Het geheel zal passen in de uitstraling van de wijk.
Wij als Montessorischool zullen in overleg met de architecten kiezen voor een schoolgebouw aangepast aan de huidige normen en vooral aan de Montessorinormen. In dit gebouw zal net als in de tijdelijke huisvesting de openbare school 'Klaverweide’ gevestigd zijn.
Zo hebben ouders een ruim aanbod waar ze uit kunnen kiezen.
Het blijven echter twee verschillende scholen er is dus geen sprake van een fusie.
In deze tijdelijke huisvesting is het ons gelukt er een gezellige lichte school van te maken, waar de kinderen goed kunnen spelen en leren.
De nieuwbouw komt vlakbij de tijdelijke huisvesting, waardoor we met de kinderen de bouw op de voet kunnen volgen!
De Sophia Stichting voor Katholiek Basisonderwijs in de Duin- en Bollenstreek vormt het bevoegd gezag van 20 basisscholen in de gemeenten Katwijk, Noordwijk, Noordwijkerhout, Warmond, Sassenheim, Lisse en Hillegom en is hiermee werkgever van ongeveer 450 personeelsleden die samen aan ca. 5300 leerlingen lesgeven.
Missie en doelstelling van de Sophia Stichting:
De Sophia Stichting streeft vanuit een katholieke grondhouding na:
· een veilige sfeer voor alle kinderen en groepsleid(st)ers te creëren;
· een goede sociaal-emotionele en onderwijskundige basis te leggen voor verdere ontwikkeling van de kinderen; de haar toevertrouwde middelen naar behoren te gebruiken voor het onderwijs;
· een goed werkgever te zijn voor haar werknemers;
De Sophia Stichting wil vanuit een katholieke grondhouding een harmonieuze werkomgeving bewerkstellingen, waarin alle kinderen èn groepsleid(st)ers zich gerespecteerd en beschermd voelen en zich optimaal kunnen ontplooien.
De Stichting heeft tot doel het instand houden en bevorderen van de kwaliteit van het primair onderwijs in de Duin- en Bollenstreek. Zij wenst dit te doen op katholieke grondslag.
Binnen dit (brede) kader heeft elk van de 20 verbonden scholen een vrijheid om een eigen identiteit te ontwikkelen, ook voor wat betreft de inrichting van het onderwijs.
De katholieke identiteit is voor alle Sophia scholen ondertoon en uitgangspunt, ook op deze school.
Groepsleid(st)ers die bij de Sophia Stichting werken, onderschrijven de katholieke identiteit en dragen die uit. Maar de invulling die groepsleid(st)ers aan de katholieke levensovertuiging geven binnen de Sophia Stichting toont veelal verschillen, zo ook binnen onze school. Geloof is ook heel persoonlijk. Maar we willen als teamleden wel volwaardige en geloofwaardige gesprekspartners zijn voor kinderen (en ouders). Eén en ander maakt het werken op school tegelijk een uitdaging.
De identiteit valt onder andere te bespeuren in het feit dat we belang hechten aan waarden en normen op basis van gelijkwaardigheid en respect voor iedereen. Respect voor elkaars bezigheden, een ieder op zijn eigen niveau, zorg en aandacht voor elkaar en de omgeving zijn belangrijke elementen in de Montessorischool.
Als taak van de school, zien wij kinderen die hulp te bieden waardoor zij vertrouwen krijgen in de eigen mogelijkheden en zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige persoonlijkheden die verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen voor zichzelf, hun omgeving en de samenleving waarvan zij deel uit maken.
Onze school wordt ook bezocht door kinderen van ouders die de katholieke levensovertuiging niet delen. Zij zijn net zo welkom, terwijl wij wel respect vragen voor en samenwerking in de uitvoering van de katholieke uitgangspunten.
Bij ons wordt de methode ‘Hemel en aarde’ gebruikt. Voor deze methode is gekozen om dat deze een filosofische inslag heeft waarin een brede kijk op het geloof wordt gegeven.
Jaarlijks wordt er een plan opgesteld van catecheseprojecten. Via het “infobulletin”krijgen de ouders achtergrondinformatie over deze projecten.
In groep 4 wordt aandacht gegeven aan de 1e Communie, als dat aan de orde is en in groep 8 aan het Heilig Vormsel. Dat gebeurt veelal door ouders van de leerlingen.
Roomskatholieke Montessori school Noordwijk
Lageweg 1
Noordwijk
(Zuid-Holland)
Trefwoorden: Montessori, Basisonderwijs, Zelfstandigheid, montessori, Basisscholen, Noordwijk, Scholen, Zuid-Holland
Rubrieken: Scholen Primair Onderwijs